مداحی چیست؟ ویژگی های یک مداح خوب چیست؟

دانلود گلچین آهنگ های بهمن 1402 تور کربلا و نجف مجال زمین عجیب
Data Analyst ahaang.com
مداحی چیست؟ ویژگی های یک مداح خوب چیست؟
مداحی چیست؟ ویژگی های یک مداح خوب چیست؟

صنعت مداحی از زمان امام صادق (ع) تبلور پیدا کرد. در واقع مدیحه خوانی و مرثیه از آغاز خلقت رواج داشته است. اولین مرثیه خوان نیز جبرئیل امین است آن زمانی که بر آدم (ع) روضه ای از مصیبت اباعبدالله الحسین (ع) را بازگو نمود. لکن نمود و نمایان شدن آن، از زمان رئیس مذهب جعفری، آن هم با برگزاری مراسمات خاص، واقع گشت. در معنای لغوی، مداحی یعنی مدح کسی را گفتن. لکن در زمینه ی اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) که خاصه امروز، مداحی به مدح این خانواده اطلاق می شود، ابواب گوناگونی را ایجاد کرده است. در واقع آن هدفی که از این کار، مد نظر اهل بیت (علیهم السلام) بود، بوجود آورنده ی این انواع بود.

مداحی چیست

همه ما ایام محرم را بهترین زمان برای ارائه این هنر روحانی میدانیم و البته در طول سال هم با توجه به اعیاد و وفات و شهادتهای منسوب به اهل بیت (ع) کما بیش با این واژه آشنا هستیم و طبیعتا با رسیدن هر مناسبتی به دنبال دانلود جدیدترین آهنگ های روز متناسب با آن مناسبت  ویژه در یک سایت موزیک به روز و خوب میگردیم. اما به هر حال از نظر تاریخی بعد از واقعه جانگداز کربلا برای زنده ماندن فرهنگ عاشورا و حماسه حسینی اهل بیت (ع)بسیار شیعیان را تشویق و ترغیب به سرودن اشعار و ارائه آن با حزن و اندوه کردند تا آنجا که در احادیث مختلف از معصومین (ع) مداحی و ذاکری آل الله دارای اجر و ثواب خاصی در نزد آن بزرگواران بوده است. از همین رو با رسیدن ایام سوگواری اباعبدالله در هر شرایطی که باشیم مثلا زمانی که در ماشین راهی مقصدی هستیم برای کسب معرفت از درگاه پربرکت ابی عبدالله به گوش دادن قشنگ ترین مداحی صوتی می پردازیم.

ویژگی های یک مداح خوب چیست

خصوصیات یک مداح خوب

در اینجا به طور خلاصه به ذکر بعضی از این خصوصیات می پردازیم. انشاءالله که مفید واقع شود. ….

اعتماد به نفس

ذاکر اهل بیت(ع) باید اعتماد به نفس را در خود تقویت کرده ودر ابتدا امر به خود تلقین کند که می تواند مداحی کند. زیرا تلقین یکی از راههای تعلیم و تعلّم است. و در مقابل، حالت یأس و ناامیدی را از خود دور کند، که راه کسبِ شهامت، امید به آینده ی درخشان است. اگر به دنبال یادگیری مداحی هستید و می خواهید بدانید که چگونه باید اعتماد به نفس خود برای مداحی کردن را بالا برید پیشنهاد می شود به کانال دالفک ملوی یر بزنید و ودئو های مداحی مداحان معروف را تماشا کنید تا یاد بگیرید که یک مداح خوب چگونه مجلس خود را مدیریت می کند.

طهارت و انجام فرایض

روضه خوان واقعی  باید با داشتن طهارت باطنی(رفع صفتهای رذیله) و طهارت ظاهری(داشتن وضو) و انجام فرایض دینی و ترک محرّمات بر لطایف روح خویش بیفزاید و با به دست آوردن صفای دل مردم را منقلب کند.

اخلاص

مهمترین خصوصیتی که یک مداح باید داشته باشد اخلاص است. بدین معنی که نیت و هدفش فقط رضای خداوند متعال باشد.

در مداحی رقابت نداشته باشد مثلاً بخواهد روی دست بلند شود. همانطور که در بحثهای قبلی ذکر شد آخرت را به دنیا نفروشد. چون این طیب الله ها و بارک الله ها به درد نمی خورد. اگر مردم او را دوست داشته باشند تا دَم قبر بیشتر دنبال او نمی روند. (این صداها از ما گرفته می شود و روزی می شود که از ما بهتر می خوانند.) پس اخلاص در خواندن مخصوصاً در مصیبت اهل بیت(ع) ضروری است.

همچنین در ادامه به چند ویژگی یک مداح خوب را به صورت لیست وار اشاه می کنیم:

  • ۱ . معتقد به اصول و قواعد اسلامی باشد
  • ۲ . نماز اول وقت را به هر کاری مقدم دارد.
  • ۳ . اهل بکاء و گریه برای اهل بیت علیه السلام و توبه و انابه به درگاه خداوند متعال باشد .
  • ۴ . با قران کتاب خدا مانوس بوده و نسبت به معانی آیات آن تدبر داشته باشد.
  • ۵ . از حسادت ، غرور ، تکبر و ریا و خود پسندی به دور باشد.
  • ۶ . از غیبت و تهمت دوری گزیند.
  • ۷ . از حرف های لغو و بیهوده دوری گزیند.
  • ۸ . با خواندن دعاها و اذکار معروفه جهت ارتقاء و تهذیب نفس و قربه الی الله مانوس باشد.
  • ۹ . در مجالس دعا و روضه خوانی برای تهذیب خود شرکت نماید.
  • ۱۰ . از دروغ به شدت دوری نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پخش سراسری موزیک

شما در رسانه آهنگ و معتبرترین وبسایت های موسیقی ایرانی توضیحات بیشتر ...
برقراری تماس از طریق تلگرام aminka90@
پلیر رسانه آهنگ
00:00
00:00
00:00
لیست پخش
دانلود