رشد بیماری های عفونی با افزایش گرما

دانلود گلچین آهنگ های بهمن 1402 تور کربلا و نجف مجال زمین عجیب
Data Analyst ahaang.com
رشد بیماری های عفونی با افزایش گرما
رشد بیماری های عفونی با افزایش گرما

معمولا آفتاب تابستان، شرایط مناسبی برای رشد ویروس ‌ها و میکروب ها را فراهم می سازد؛ به همین دلیل افزایش بیماری ها در فصل گرما بیشتر از فصل سرما می باشد. دکتر متخصص عفونی به شما رعایت بهداشت فردی، پرهیز از خوردن آب، غذای آلوده و غیر بهداشتی در فصل گرما را توصیه می کند.

شایع ترین بیماری مسمومیت غذایی

در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی امکان ابتلا به بیماری های مختلف وجود دارد که برای درمان میتوانید به متخصص عفونی مراجعه نمایید. این بیماری ها عبارت اند از:

  • گرمازدگی
  • آفتاب سوختگی
  • مسمومیت غذایی

 

همواره مسمومیت غذایی یکی از تهدیدهای همیشگی در فصل گرما است که دلیل آن مصرف موادهای غذایی یا آب آلوده و ورود عوامل عفونی، مانند باکتری ها، ویروس ها، انگل ها و یا سموم آن ها می باشد. به طور مثال خوراکی هایی که در کنار جاده و خیابان فروخته می شوند و گوشت های نیمه پخته و یا معمولا استفاده نادرست و غلط از غذا یا نگهداری آنها، مسبب مسمومیت غذایی خواهد شد.

اصولا علائم مسمومیت پس از چند ساعت بعد از خوردن غذای آلوده شروع می شود و حالت های آن معمولا به صورت حالت تهوع، استفراغ یا اسهال است. اکثر اوقات مسمومیت های غذایی خفیف هستند و معمولا بدون درمان خاصی برطرف خواهند شد، ولی بعضی از افراد باید برای درمان به مراکز درمانی یا متخصص عفونی مراجعه کنند.

دلایل گرمازدگی در تابستان

فعالیت شدید و مدت زیاد در هوای آزاد بودن و یا ورزش کردن می تواند باعث گرمازدگی در افراد شود؛ چون در این حالت بدن شخص با ماندن در معرض گرمای زیاد گرفتار کم آبی بدن شده و غلظت خون افزایش پیدا می کند. به همین جهت جریان روند خون کند خواهد شد و سبب بروز اختلال در عملکرد اجزای بدن می شود.

گرفتگی عضلات، سردرد، خشک شدن پوست، پوست قرمز، ضعف و استفراغ، تپش قلب نامنظم یا تنفس سخت نشانه های گرمازدگی در تابستان می باشد. اولین علائم این بیماری سرگیجه است که مجموعا دیگر عوارضی مثل حالت تهوع و تشنج به همراه دارد ولی زمانی که علائم خیلی زیاد باشد خطر به کما رفتن فرد را به دنبال دارد.

برای جلوگیری از گرمازدگی پزشکان و متخصص عفونی توصیه می کنند لباس های مناسب فصل را بپوشید و در زیر نورخورشید به مدت طولانی قرار نگیرید و یا نوشیدنی های خنک مصرف کنید.

رایج ترین بیماری های تابستان

رایج ترین بیماری های تابستان

آبله:

یکی از رایج ترین بیماری های تابستانه آبله می ‌باشد؛ معمولا این بیماری که عفونی است به حالت برآمدگی به وجود خواهد آمد؛ مانند جوش های کوچک. اکثرا این جوش ها پوسته پوسته می ‌شوند و تب بسیار بالا از علائم اصلی این بیماری است. مراجعه به متخصص عفونی و مراکز درمانی، بسیار در بهبود فرد تاثیر گذار است.

خطر ابتلا به آبله در افرادی با بیماری ها زیر بیشتر است:

  • بیماری های دیابت
  • سرطان
  • اچ آی وی
  • فشار خون
  • سل
  • کسانی که سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند

عموما در محیط هایی که اشخاص آلوده در آن جا هستند، قطره های ویروس از طریق سرفه و عطسه در جریان هستند. در خیلی از اشخاص این ویروس به صورت خاموش می ماند تا شرایط مناسب خودش را پیدا کند و دوباره فعال شود.

سرخک:

این بیماری هم یکی از رایج ترین بیماری عفونی تابستانه است و منتقل شدن آن مثل آبله می ‌باشد. ویروسی که عامل به وجود آمدن سرخک می‌ شود، در تابستان به سرعت تولید مثل می کند و علائم آن شامل سرفه، گلودرد، تب بسیار بالا، قرمزی چشم و لکه های سفید به شکل برآمدگی در کل بدن پدیدار خواهد شد. بهترین راه جلوگیری از این بیماری واکسن آن و مراجعه به متخصص عفونی است.

زردی و حصبه بسیار خطرناک

سرچشمه وجود این بیماری اکثراً متفاوت است ولی در بیشترین حالت از طریق بیماری هپاتیت A و دلایلی مثل استفاده از غذا و آب آلوده می باشد.

انتقال این بیماری از مدفوع و دهان فردی به فرد دیگر منتقل می شود و اگر زردی بجا درمان نشود، تاثیری بر عملکرد کبد می گذارد و منتهی به تولید بیش از اندازه صفرا می شود.

نشانه های این بیماری:

تغییر رنگ پوست، غشای مخاطی، سفیدی چشم، ادرار تیره و خارش پوست و مدفوع روشن از علائم این بیماری می‌ باشد. برای پیشگیری حفظ وزن و مدیریت سطح کلسترول از جمله کارهایی است که می ‌بایست انجام داد.

علائم حصبه:

از علائم حصبه می توان به حس ضعف، کاهش اشتها، خستگی، تب بسیار بالا و درد شکم اشاره کرد. منبع غذایی و آب آلوده به جایگاه تولید باکتری ها تبدیل می‌ شود و منتهی به پراکندگی بیماری می ‌شود. برای مقابله با این بیماری، رفتن به مراکز درمان و مراجعه به متخصص عفونی توصیه می شود.

رعایت نکات بهداشتی در فصل تابستان

به جهت اینکه حال و احوال بهتری در تابستان داشته باشید، بهتر است چندین نکته را به خاطر داشته باشید:

  • لباس های نخی و آزاد و معمولا با رنگ های شاد بپوشید؛ چرا که رنگ های تیره نور و گرما را جذب خواهد کرد و لباس های تنگ نیز از عرق کردن جلوگیری می کند.
  • در بیشتر مواقع آب زیاد بنوشید، مایعات بیش از اندازه مصرف کنید، همیشه زمان خروج از خانه یک بطری آب یا ترکیبی از آب، آبلیمو و یا نوشیدنی های مناسب مزاج تان را همراه خود داشته باشد.
  • اصولاً وقتی در سفر هستید یا بیرون از منزل فعالیت دارید و از فعالیت های بدنی سنگین جلوگیری کنید و برای استراحت کردن دور از نور آفتاب بمانید و یا اگر گرما زده شدید به متخصص عفونی مراجعه کنید.
  • در فصل گرما و تابستان غذا های آماده و خیابانی مصرف نکنید و از غذاهایی مانند سبزیجات برای سلامتی خود استفاده کنید.
  • در بیشتر مواقع قبل بیرون رفتن از منزل از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید؛ زیرا انجام چنین کاری پوست شما را در برابر آفتاب محافظت می کند.
  • اگر آفتاب سوخته شوید نیاز به درمان دارید و بعد از آفتاب سوختگی به احتمال زیاد گرما زده می شوید و نیاز به مراجعه متخصص عفونی خواهید داشت.

رعایت نکات بهداشتی در فصل تابستان

سخن پایانی

با مراجعه به وبسایت پذیرش 24 اطلاعات کامل از متخصص عفونی خود در اختیار داشته و از این طریق خواهید توانست به طور غیر حضوری از پزشک خود نوبت گرفته و در زمان مشخص برای معاینه در مطب متخصص عفونی حضور یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پخش سراسری موزیک

شما در رسانه آهنگ و معتبرترین وبسایت های موسیقی ایرانی توضیحات بیشتر ...
برقراری تماس از طریق تلگرام aminka90@
پلیر رسانه آهنگ
00:00
00:00
00:00
لیست پخش
دانلود