راه های انتقال بیماری های عفونی

دانلود گلچین آهنگ های اسفند 1402 تور کربلا و نجف مجال زمین عجیب
Data Analyst ahaang.com
راه های انتقال بیماری های عفونی
راه های انتقال بیماری های عفونی

بیماری های عفونی در گروه امراض خطرناک قرار می گیرند که علاوه بر بیمار، به سرعت به اطرافیان آن نیز سرایت می کند. در چنین شرایطی باید به متخصص عفونی مراجعه کرده و از شیوع آن جلوگیری کنید.

متخصص عفونی و روش های انتقال بیماری عفونی

1- تماس مستقیم

می توان گفت یکی از آسان ترین راه های انتقال بیماری های عفونی، تماس مستقیم با شخص یا حیوان آلوده به عفونت است. در این تماس به 3 طریق امکان انتقال بیماری وجود دارد:

انتقال عفونت از فردی به فرد دیگر:

  • یکی از راه های رایج در این نوع تماس، انتشار مستقیم باکتری ها، ویروس ها و سایر ارگانیسم ها به از فرد آلوده به فرد دیگر است. این حالت زمانی که فرد آلوده سرفه کرده یا در مجالس و دورهمی ها دست یا صورت فرد را لمس کند، اتفاق می افتد.
  • همچنین ممکن است ویروس های عفونی از طریق تبادل مایعات در هنگام رابطه جنسی نیز انتقال یابد. در این صورت فرد انتقال دهنده عفونت، هیچ گونه علامتی نداشته و تنها یک حامل عفونت بوده است.

 

انتقال عفونت از حیوان به انسان:

  • انتقال بیماری از حیوان به انسان بسیار سریع اتفاق می افتد. گاهی ممکن است حیوانی شما را گاز بگیرد یا بر روی بدنتان خراش ایجاد کند. در این شرایط حتی اگر توسط حیوان خانگی این حالت ایجاد شده است، بایستی به متخصص عفونی مراجعه کنید. در واقع در شرایط حاد ممکن است این اتفاق کشنده باشد.
  • از دیگر راه های انتقال عفونت، تماس مستقیم با فضولات حیوانی است؛ در این حالت ممکن است به عفونت هایی چون توکسوپلاسموزیس مبتلا شوید.

 

انتقال عفونت از مادر به جنین:

  • انتقال عفونت از مادر به جنین نیز از دیگر راه های مستقیم و خطرناک این بیماری است. در واقع برخی از میکروب ها و ویروس قابلیت عبور از جفت را دارند.
  • همچنین در زمان زایمان نیز امکان انتقال برخی از میکروب ها به کودک وجود داشته که این شرایط، عاملی برای ایجاد بیماری های عفونی می باشد.

انتقال عفونت از مادر به جنین

2- تماس غیر مستقیم

  • از دیگر روش های انتقال عفونت، تماس غیر مستقیم فرد با اجسام و اشیاء آلوده است. در واقع هنگام لمس شیرآلات آب، موبایل، تبلت و سایر اجسام آلوده میکروب ها و ویروس ها به بدن انتقال یافته و باعث ایجاد عفونت می کند.
  • هنگام لمس دستگیره ای که توسط شخص آلوده لمس شده، تمامی میکروب های آن به شما انتقال می یابد. در این شرایط با لمس چشم، دهان و بینی خود عفونت وارد بدن شده و شما را بیمار می کند. بنابراین قبل از انجام هر کاری دست ها خود را با دقت بشویید.

 

3- برخورد نیش حشرات آلوده به بدن فرد

از دیگر راه های انتقال بیماری عفونی، برخورد نیش حشرات آلوده به قسمتی از بدن است. همچنین پشه ها، کنه ها، شپش ها و کک ها می توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. در واقع این حامل های بیماری را وکتور می نامند. به طور مثال پشه های آلوده عامل انتقال انگل مالاریا یا ویروس وست نایل است و همچنین کنه ها حامل باکتری های بیماری لایم می باشند.

توجه داشته باشید در صورت انتقال عفونت توسط نیش حشرات باید در اسرع وقت به متخصص عفونی مراجعه کنید.

 

4- استفاده از غذای آلوده

از دیگر روش های رایج انتقال عفونت به فرد، مصرف غذا و آب آلوده می باشد. در این شرایط با انتشار حجم گسترده ای از ارگانیسم ها، افراد زیادی به این بیماری عفونی مبتلا می شوند. در این صورت با مشاهده علائم اولیه باید به دکتر متخصص عفونی مراجعه کنید. به طور مثال باکتری ای کلای بر روی همبرگر خام و پخته نشده و یا شیر پاستوریزه نشده بسیار یافت می شود.

 

5- شرایط آب و هوا

در برخی از مواقع ممکن است با افزایش دمای هوا، شرایط انتقال بیماری عفونی نیز حساس تر شود. با این حال امکان رشد بیماری های عفونی با افزایش گرما نیز وجود دارد. بنابراین بهتر است فرد آلوده در دمای متعادل در منزل استراحت کرده تا بهبود یابد.

متخصص عفونی و تشخیص انتقال بیماری عفونی

متخصص عفونی و تشخیص انتقال بیماری عفونی

دکتر عفونی برای تشخیص بیماری عفونی و راه های انتقال آن، آزمایشات زیر را به کار می برد:

1- انجام تست های آزمایشگاهی مختلف

دکتر متخصص عفونی بر اساس شرایط بیمار، علائم و نشانه های آن بهترین روش را برای تشخیص و درمان انتخاب می کند. در اکثر مواقع انجام آزمایشاتی که با مایعات بدن دخیل است، کمک بسیاری در تشخیص به دکتر عفونی می کند:

  • آزمایش خون: برای انجام این آزمایش از یک قسمت دست نمونه خون گرفته می شود.
  • آزمایش ادرار: انجام این آزمایش کاملا بدون درد است؛ برای انجام آن باید ادرار خود را در ظرف مخصوص که از قبل در دست دارید، بریزید. همچنین برای جلوگیری از ورود آلودگی به ادرار بهتر است قبل از ادرار، ناحیه تناسلی با یک ضدعفونی کننده تمیز شود.
  • سواب گلو: این آزمایش ملزم به ترشحات ناحیه گلو یا سایر قسمت های مرطوب بدن است که توسط سواب استریل گرفته می شود.
  • آزمایش مدفوع: این آزمایش برای بررسی انگل ها و سایر میکروب ها در بدن است. همچنین نحوه انجام این آزمایش توسط تکنسین مرکز آموزش داده می شود.
  • بذل نخاعی (پانکچر کمری): در این آزمایش مایع بین استخوان های ستون فقرات توسط سوزن کشیده می شود. در این روش باید بیمار به یک طرف دراز کشیده و زانوهای خود را به سمت شکم و سینه جمع کند.

 

2- انجام اسکن های تصویربرداری

متخصص عفونی برای تشخیص دقیق تر عفونت از روشهای تصویربرداری چون اشعه X، توموگرافی کامپیوتری و یا تصویر برداری با رزونانس مغناطیسی استفاده می کند. در این روش بیماری و عوامل دیگری که باعث ایجاد این علائم شده اند، را رد می کند.

 

3- انجام بیوپسی

در این آزمایش، نمونه بسیار کوچکی از ارگان داخلی گرفته می شود. به طور مثال بیوپسی از بافت ریه برای تشخیص و بررسی انواع قارچ های حامل ذات الریه به کار می رود.

 

جمع بندی: بیماری های عفونی به صورت های مختلفی چون  تماس مستقیم با افراد، نیش حشرات، جنین مادر، غذاهای آلوده و شرایط آب و هوا قابل انتقال است. بنابراین برای تشخیص به موقع این بیماری بایستی به متخصص عفونی مراجعه کرده و روش های درمان را برای جلوگیری از آن انجام دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پخش سراسری موزیک

شما در رسانه آهنگ و معتبرترین وبسایت های موسیقی ایرانی توضیحات بیشتر ...
برقراری تماس از طریق تلگرام aminka90@
پلیر رسانه آهنگ
00:00
00:00
00:00
لیست پخش
دانلود